ďťż

jak oderwać scene od głośników?

Haary x draco
W tej chwili mam tweetery sinuslive, gonione aktywnie z radia (wiem, że kiepskie rozwiązanie, ale chyba lepsze niz przez zwrotke z zestawu), kombinuje z różnymi ich ustawieniami (zamocowane w tej chwili do słupka kawałkami blachy - można zginać do woli:) ), ale sceny nie moge uzyskać - dźwięk jest "przyklejony" do słupków :(
Jak grają w ryj - jakaś tam niewielka przestrzeń jest, ale to nie to...
korekcja czasu w radyjku przynosi niewielkie rezultaty...

jakieś pomysły co zrobić? Czy osobny piec do tweeterów pomoże?

zwrotka w radiu ustawiona na:
tweetery 3,15 khz 12db
wooferki 63hz 12db - 3,15khz 12db
wszystko ustawiane na ucho - bez pomiarów.


1- podstawy
2-podstawy
............
300-podstawy

to czy oderwiesz scenę od głośnika zależy od :
-STROJENIA!
-MONTAŻU
- .................klasy sprzętu

skąd wzięło się to strojenie ?
czy aby na pewno jest takie cięcie w oryginalnej zwrotce ? 3,15kHz 12dB/oct i 1:1
jesteś pewien ? to że tak napisano np w papierach to nie oznacza że tak jest na 100%
często są to dane uśrednione a ciecia wypadają zupełnie inaczej dla woofera i tweetera
poza tym zwrotnica może zawierać obwody korekcji fazy ,impedancji itd..to wszystko wpływa na końcowy wynik !

piszesz o tweeterach (swoja drogą uznaję tą firmę za low end ale to nie ważne )a jaki jest woofer ? są głośniki których zgrać sie nie da
1- podstawy
2-podstawy
............
300-podstawy

jakoś tak mi się wydawało, że pierwszy odpiszesz :)
ciągle się ucze, zbieram info, eksperymentuje - stąd moje pytanie

to czy oderwiesz scenę od głośnika zależy od :
-STROJENIA!
-MONTAŻU
- .................klasy sprzętu

sprzęt to typowy lowend, pomijając jednostke sterującą - clarion 778
piec w tej chwili cp 4/400 (do wymiany)

skąd wzięło się to strojenie ?
czy aby na pewno jest takie cięcie w oryginalnej zwrotce ? 3,15kHz 12dB/oct i 1:1
jesteś pewien ? to że tak napisano np w papierach to nie oznacza że tak jest na 100%
często są to dane uśrednione a ciecia wypadają zupełnie inaczej dla woofera i tweetera
poza tym zwrotnica może zawierać obwody korekcji fazy ,impedancji itd..to wszystko wpływa na końcowy wynik !

Na zwrotce napisano 3000hz 12db, jednak tak ustawic w ów clarku nie mogę.
Czy jestem pewien - oczywiście, że nie :) Wiadomo, że w lowendowym sprzęcie parametry poszczególnych egzemplarzy mogą znacząco się różnić.

piszesz o tweeterach (swoja drogą uznaję tą firmę za low end ale to nie ważne )a jaki jest woofer ? są głośniki których zgrać sie nie da

tak z ciekawości - uznajesz za lowend w dobrym czy złym znaczeniu tego stwierdzenia
wooferki były z zestawu pb es6c, w przyszłym tygodniu będą SL160
aaaaaaaaa czy ja dobrze kojarzę że miałeś jakieś halo co do Es-ów?
uważam że Sinusy nie dorastają im do zelówek by nie powiedzieć do pięt ;P ale to moje prywatne zboczone zdanie więc dyplomatycznie uznajmy że odpowiedziałem (dyplomacja is my [c]hobby - języki obce tysz)
widzisz problem w tym że woofer często w takich zestawach jest cięty 6db/oct albo wogole puszczony full a jedyne co dodali to kompensacje wzrostu impedancji powyżej kilku khz.
Reszta to już marketingowa ściema .
Może ujawni sie SEBA z mojej wsi ...u niego grają ES6c pod starym axtonem
i teoretyczie mogło by być bez suba .Fakt że uspokajał wrota dynamatem . (swoja droga kolejny który stwierdził że na drugi raz woli zapłacić komuś za robotę....)

odpowiedziałem bo dopiero wróciłem - sprzątałem garaż bo musi wejść tam wielka fura na dużą robotę potem kolejna i gościnnie dwie fury z polski zjadą ...
czysty przypadek


z cięcia zwrotek zgaduje, że to Neo 25s. Że lowend to nie niezaprzeczalne, ale z tej półki cenowej to chyba i tak najlepszy wybór. U mnie te tweetery grają ustawione tak bardziej w siebie niż w ryj. Puszczone przez fabryczną zwrotke. Jak na moje mało fachowe oko zwrotka nie ma ani korekcji fazy ani korekty impedancji, jedynym dodatkowym elementem jest PTC.
Przy cięciu 1do1 pasmo nakłada się na siebie i robi się wielki szit, co do grania tweeterów to może sprawdź czy nie zamieniłeś polaryzacji
Morti, -przecież nie napisałem jak jest w tym konkretnym przypadku bo zwyczajnie nie prowadzę głośników tej firmy . A odpycha mnie od nich brak zdecydowania -mam kilka ich katalogów i wszystkie podają inne moce /pasma itd dla tego samego produktu .
Nawet jeśli przyjąć pomyłkę to przynajmniej u źródła powinny być powinny jakieś dane - a na stronie firmowej znów co innego .
Zgadłeś Morti, to sl neo25s :)
Polaryzacja jest prawidłowa.
Marti, napisałeś, że przy 1:1 pasmo się nakłada... podobnie będzie jak puszcze woofery pełnym pasmem, a tweeter przez dołączoną zwrotnice :/
jak ustawic zwrotke, żeby nie robić dziury w paśmie, niższy krok z tego co pamietam to 2,5khz?

może problem tkwi w zasileniu tweetera - z końcówki radia...
aaaaaaaaa czy ja dobrze kojarzę że miałeś jakieś halo co do Es-ów?

dobrze kojarzysz :)
Zgadłeś Morti, to sl neo25s :)
Polaryzacja jest prawidłowa.
Marti, napisałeś, że przy 1:1 pasmo się nakłada... podobnie będzie jak puszcze woofery pełnym pasmem, a tweeter przez dołączoną zwrotnice :/
jak ustawic zwrotke, żeby nie robić dziury w paśmie, niższy krok z tego co pamietam to 2,5khz?

może problem tkwi w zasileniu tweetera - z końcówki radia...

no właśnie ustaw na 2.5kzh :] nie robisz dziury w pasmie wypadkowa z 2 cięć w miejscu przecięcia sie czestotliwości po zadziałaniu filtrów HP LP dla 12db/oktawe powinna wynosić -6db na wykresie częstotliwości wyjdzie ze jednak jest tam rowno albo nawet jest podbicie czase. co do twojej jak to nazwales dziury w paśmie to tak 500hz różnicy przy podziale to takie w sumie minimum socjalne :)

i jak masz polaryzacje tweetera ok to odwruć ją i sprawdz co bylo przed a co po.

a co do sceny to bez korekcji czasowej wątpie ze cos sie tam specjalnie zmieni :)

pzdr. Łukasz

i jak masz polaryzacje tweetera ok to odwruć ją i sprawdz co bylo przed a co po.

sprawdze :)

a co do sceny to bez korekcji czasowej wątpie ze cos sie tam specjalnie zmieni :)
pzdr. Łukasz
właśnie korekcja jest :)
dlatego zdecydowałem się zrobić podział aktywny, jednak z poustawianiem mam problem jak widać...
staram się jakoś to zebrać właśnie w całość, żeby to w końcu zagrało
Zgadłeś Morti, to sl neo25s :)
Polaryzacja jest prawidłowa.
Marti, napisałeś, że przy 1:1 pasmo się nakłada... podobnie będzie jak puszcze woofery pełnym pasmem, a tweeter przez dołączoną zwrotnice :/
jak ustawic zwrotke, żeby nie robić dziury w paśmie, niższy krok z tego co pamietam to 2,5khz?

może problem tkwi w zasileniu tweetera - z końcówki radia...

no akurat to nie jest takie proste że woofer puszczony pełnym pasmem nałoży sie na tweeter bo może być taki przypadek że pasmo przenoszenia woofera naturalnie opada łagodnie i zwrotka zabezpiecza tylko tweeter od dołu przez zniszczeniem i ustala punkt pracy .
Poza tym nie wiem co macie do tych dziur w paśmie ???
Mam w domu teraz kolumny gdzie woofer jest cięty 2,8khz/6db a tweeter 5khz/18db
i żadnej dziury nie ma . to nie cyferki są ważne ale realny spl dla częstotliwości w miejscu podziału

dla zobrazowania 3 przykłady :


Głośnik pracuje liniowo (jak na taniznę) do prawie 7kHz potem już rozpoczyna sie ostry spadek w dół ze wzrostem częstotliwości -ale to jest dla odsłuchy-pomiaru w osi głosnika bo już słuchany 30stopni od osi przestaje grać przy 2,8kHz gdzie wiec ustalić cięcie? najbezpieczniej było by w okolicy tych 2,8 kHz .
Ale jeśli zestaw odsłuchiwany byłby tylko w osi można by puscić woofer wolno a separować tylko tweeter na 7-8kHz 12/dB oczywiście to tylko hipoteza bo nie chciał bym słuchać 7-8kHz z membrany woofera.


tutaj pomiar w osi wykazał dziurę w paśmie od 1,5kHz a w odsłuchu z boku będzie jeszcze gorzej . Taki przetwornik nadawał by sie tylko do 3 way



a tutaj sytuacja odwrotna- powyżej 1,5kHz 10dB peak - jeśli uciąć ten głośnik przy 1khz to przy 2 kHz będzie nadal darł papę !! bo filtr nie ucina jak nóż a wprowadza jedynie tłumienie o ustalonej wartości w funkcji czestotliwosći . Tyle tylko że tutaj filtr tłumi a na głośniku efektywność rośnie ze wzrostem F aż do 2,5kHz dopiero potem rozpoczyna sie ostry spadek.

Gdybym sie tak nie obżarł to pewnie znalazł bym jeszcze przypadki z rezonansami membrany itp. To pokazuje że nawet gdyby zbudować na tych trzech głośnikach zestaw 2 way przykładowo filtrowany 1kHz /12dB to we wszystkich trzech przypadkach będzie zupełnie inny wynik brzmienia a czy dało by sie tego słuchać to już inna bajka.

i jak masz polaryzacje tweetera ok to odwruć ją i sprawdz co bylo przed a co po.

sprawdze :)

a co do sceny to bez korekcji czasowej wątpie ze cos sie tam specjalnie zmieni :)
pzdr. Łukasz
właśnie korekcja jest :)
dlatego zdecydowałem się zrobić podział aktywny, jednak z poustawianiem mam problem jak widać...
staram się jakoś to zebrać właśnie w całość, żeby to w końcu zagrało

pisales w 1 poście ze ciagniesz tweetery z koncowki radia moze korekcja nie działa na koncowke z radia a tylko sygnal z RCA ?? stad twoje problemy ?? nie dam sobie reki uciac bo nie bawilem sie takimi rzeczmi na koncowkach z radia :)

pzdr. Łukasz
Przy braku cięcia na midbasie zgodzę się akustykiem faktycznie niektóre głośniki nie przetwarzają tak wysoko pasma, co do cięcia midbasu to wydaję mi się że powinien być cięty gdzieś w okolicy 700hz do tweetera 2,5khz, ale mogę się mylic, zawsze stroje na ucho

u mnie przy systemie trójdrożnym kickbas jest cięty przy 300hz 6db, średniak 600hz 12db i jest w miarę dobrze
Co do dziury przy cięciu.
Według Rainbowa, cięcie moich głośników ma być
LPF 2400 12db/okt - woofer i HPF 2400 12db/okt tweeter.
Do tego piszą żeby zawsze używać tych samych częstotliwości dla woofera i tweetera.

u mnie przy systemie trójdrożnym kickbas jest cięty przy 300hz 6db, średniak 600hz 12db i jest w miarę dobrze

600 czy 6000 ?

u mnie przy systemie trójdrożnym kickbas jest cięty przy 300hz 6db, średniak 600hz 12db i jest w miarę dobrze

600 czy 6000 ?

Tak jak napisałem 600hz, od 6000hz to gra chyba tweeter HERTZA czy jak to się to pisze

Tak jak napisałem 600hz, od 6000hz to gra chyba tweeter HERTZA czy jak to się to pisze

Pewnie dlatego tak mi się nie podobają te audiofilskie instalacje....
Odświeżam temat - trochę się w aucie pozmieniało...

w tej chwili siedzą z przodu DLS r6a, są gonione aktywnie z 2 wzmacniaczy rainbow (pca 75 i pca 50) a całość podpięta w dalszym ciągu pod clariona 778. Doszły nowe sygnałówki sinusliva.
Subwoofera brak :)

no i dalej pytanie o to samo - jak poszerzyc scene.
Korekcja w tej chwili działa (faktycznie - na koncowce mocy radia nie dziala...hehe)

aktualnie prawy tweeter ustawiony jest przed lusterkiem (jakies 20cm) lewy gra w ryj :) jest już jakiś efekt jednak dalej słabo...
próbowałem już kilku innych ustawień - tweetery na siebie, na lusterko, przed, za... nie mam pomysłu...

zwrotnica ustawiona woofer 2,5khx 6db i tweeter 4khz 12db, zabawa z podmiana fazy nie pomaga.

czy na całość może mieć wpływ, że tweetery są odsadzone od słupka jakieś 4-5cm?
prawa strona jest w miare okej, lewa taka dosyć płaska.
Zdemontuj słupki , tweeter na plastelinę i jazda z nimi po aucie
Zwrotnica piszesz ustawiona - ale to wynikło z pomiarów czy tak sobie strzeliłeś ? bo z opisu wygląda że głośniki idą aktywnie . Pamiętaj że strojenie podziału 1:1 pasywne dajmy np. te 2,5 kHz -to nie jest to samo co aktywne . Wpływ elementów zwrotnicy jest bardzo często uwzględniany przy projektowaniu i nie zawsze to co wychodzi ze wzmacniacza w takiej samej postaci dociera do głośnika . Mam na myśli fazę sygnału i poziom . Prawie każdy woofer ze wzrostem częstotliwości zwiększa znacząco impedancję cewki a to też ma wpływ na charakterystykę i barwę dźwięku.
Wróć na chwile do pasywki - to tylko wpięcie zwrotnic za wzmacniaczem - jeśli sie polepszy bez pomiarów niewiele ustawisz w podziale aktywnym .

edit - nie wiem jakie masz sygnałówki sinusa ale kilku słuchałem i dziękuję za nie bo zagrały jak chiński kabel za kilka zł a nawet konkretnie wyglądały co było jednak mylące
cześć Akust!k :)
masz racje - zwrotnica ustawiona bez pomiarów, starałem się jednak zachować oryginalne cięcie tweetera 12db 4khz. Słupki zdemontuje i pokombinuje jeszcze jednak nie spodziewam się wielkich rezultatów.
Podepne zwrotki, puszcze pasiv i jeszcze raz ustawianie tweeterow :)
myslalem jeszcze coby rozdzielic zwrotnice i uzyc ich do aktywki... wtedy odpada problem przesuniecia fazy.
powalczyłem troche dzisiaj, tj podpiąłem całość pasywnie, powyłączałem wszelkiego rodzaju korekcji itp.
z efektem dalej lipa była, więc zacząłem majstrować przy wooferach...
teraz małe wytłumaczenie dlaczego: w moim samochodzie fabrycznie siedziały 10cm montowane do tapicerki, pod tapicerka bylo pusto (doslownie nic, tylko prowadnice od szyb). Wczesniej jak robiłem panele nieumyślnie skierowałem woofery lekko pod skosem do gory i do przodu (nie miałem punktu odniesienia).
W tej chwili panele są już w koszu, zrobiłem nowe dystanse itd, glosniki sa skierowane teraz lekko do tylu, minimalnie w gore. Aha, całość siedzi solidnie na drzwiach (nie na tapicerce)
Mam możliwość skorygować to sobie w dowolny sposób, pytanie - na ile ukierunkowanie woofera ma wplyw na scene (na bas juz zauwazylem :) )?
Coś mi się wydaje że kolega nie ogarnia korekcji czasu w tym radiu, bo działa to w nim nieco jakby od dupy strony.
Montaż montażem, podział, podziałem ale nawet gdyby to wszystko było nawet bardzo lipnie zamontowane a tweetery nawet grały w przednią szybę lub w sufit, to zawsze idzie muzę oderwać od słupka i zrobić środek na środku. Z resztą pozycji może być już różnie i dużo zależy od tego o czym było wyżej.
Napisz mi tu chłopie szybko jakie konkretnie wartości (i w jakich jednostkach) wklepałeś w tej korekcji czasu dla lewego i dla prawego kanału, to może ogarniemy sprawę na odległość. Przynajmniej wstępnie jako punkt wyjściowy do dalszej walki.
na ile ukierunkowanie woofera ma wplyw na scene (na bas juz zauwazylem :) )?
Dzis pytanie - dzis odpowiedz KLIK
Coś mi się wydaje że kolega nie ogarnia korekcji czasu w tym radiu, bo działa to w nim nieco jakby od dupy strony.
może nie od dupy strony, ale jak słusznie zauwżyłeś dupy by nie truł :)
W tej chwili scena jest "oderwana" ale tak... licho... prawa strona jest szeroka, nawet bardzo, lewa kończy się w połowie lewej szyby - to tyle ile mi się udało zrobić samemu. Jest fajnie, jest miło, ale wiem, że to jest całe nic które mogę uzyskać z tego zestawu :(
Korekcja działa, scene mam na środku, ale nie moge wyjechać z lewą stroną właśnie, kończy się na szybie i cobym nie robił jest bliżej, dalej, ale ciągle w obrębie szyby....
takie smieszne uczucie, z prawej szeroko, a z lewej jak juz cos zagra to za blisko :( słyszałem kilka amochodow na spocie i było szeroko i przestrzennie... u mnie dzwiek zamyka sie w kabinie :/
apisz mi tu chłopie szybko jakie konkretnie wartości (i w jakich jednostkach) wklepałeś w tej korekcji czasu dla lewego i dla prawego kanału, to może ogarniemy sprawę na odległość. Przynajmniej wstępnie jako punkt wyjściowy do dalszej walki.

wklepane w tej chwili jest ~ 30cm prawy tweeter i ~40cm prawy woofer, lewa strona cała na 0
Coś mi się wydaje że kolega nie ogarnia korekcji czasu w tym radiu, bo działa to w nim nieco jakby od dupy strony.
może nie od dupy strony, ale jak słusznie zauwżyłeś dupy by nie truł :)
W tej chwili scena jest "oderwana" ale tak... licho... prawa strona jest szeroka, nawet bardzo, lewa kończy się w połowie lewej szyby - to tyle ile mi się udało zrobić samemu. Jest fajnie, jest miło, ale wiem, że to jest całe nic które mogę uzyskać z tego zestawu :(
Korekcja działa, scene mam na środku, ale nie moge wyjechać z lewą stroną właśnie, kończy się na szybie i cobym nie robił jest bliżej, dalej, ale ciągle w obrębie szyby....
takie smieszne uczucie, z prawej szeroko, a z lewej jak juz cos zagra to za blisko :( słyszałem kilka amochodow na spocie i było szeroko i przestrzennie... u mnie dzwiek zamyka sie w kabinie :/
To ja w takim razie nieco inaczej zrozumiałem. Myślałem ze w ogóle wszystko łupie Ci jedynie bokami a wewnątrz pomiędzy skrajnymi pozycjami nic się już nie dzieje.
W aucie z racji niesymetrycznego siedzenia słuchacza w stosunku do układu głośników (nie siedzi się równo pośrodku) za prawidłowo rozłożoną scenę uznaje się równomierne rozłożenie pięciu podstawowych pozycji:

lewa - pół lewa - środek - pół prawa - prawa

Jeżeli pozycja lewa to lewy słupek a prawa jest szerzej i wychodzi np. do połowy prawej bocznej szyby, to środek sceny nie ma być na środku deski pomiędzy słupkami lecz na środku pomiędzy słyszalnymi skrajnymi pozycjami (lewą i prawą). Idealnie byłoby aby również pozycje pośrednie (pół-lewa i pół-prawa) były równo rozłożone, najlepiej pośrodku pomiędzy SŁYSZALNYM środkiem sceny (nie deski) a słyszalnymi skrajnie zewnętrznymi pozycjami lewą i prawą (nie słupkami). Dzieki temu muza brzmi spójnie i dużo przyjemniej niż w przypadku gdy słyszymy skrajne boki, idealny środek sceny a pomiędzy tym jest pustka i martwica.
Ty natomiast prawdopodobnie chcesz aby lewa i prawa skrajne pozycje były na obu bocznych szybach, znacznie szerzej niż wynika to z fizycznego zamontowania tweeterów.
No i powiem Ci, że chyba mierzysz trochę za wysoko lub naogladałeś się obrazków z instrukcji radia pokazujących zasadę działania korekcji czasu, gdzie lewy głośnik jest przeważnie opóźnieniami wirtualnie przesunięty (oddalony) i jest narysowany jako znajdujący się daleko po lewej stronie już poza kabiną samochodu.
Sorry stary, ale to raczej ideał do którego dążą najwięksi gracze z dużo grubszymi klockami. Czasem komuś uda sie prawie do tego zbliżyć a w większości nie i skrajne pozycje sceny są przeważnie określone poprzez miejsce mocowania tweeterów, czyli oba słupki lub niewiele szerzej od nich. Oczywiście w grę wchodzi i ma na to wpływ ogólna szerokość i wielkość auta, fazy, ukierunkowanie, możliwości przestrzennego odtwarzania przez sprzęt, itp.
Zawsze jednak łatwiej oderwać skrajną prawą pozycje od słupka w kierunku prawej bocznej szyby, natomiast z lewą jest trochę więcej walki i wydaje mi się, że aby takie coś w realu uzyskać zachowując przy tym równe rozłożenie wszystkich pośrednich pozycji, ich skupienie, wyraźną identyfikowalność, przestrzenność (również głębokość i wysokość) oraz barwę i zrównoważenie tonalne, to masz przed sobą kilka lat na eksperymentowanie i to raczej ze znacznie grubszym sprzętem.

wklepane w tej chwili jest ~ 30cm prawy tweeter i ~40cm prawy woofer, lewa strona cała na 0
Jeżeli z prawej strony jest różnica w odległości pomiędzy tweeterem a wooferem, to dlaczego jej nie ma ze strony lewej. Czyżby po tej stronie udało Ci się zamocować oba głośniki w idealnie takiej samej odległości od lewego ucha? Jest to możliwe ale pytam kontrolnie.
Ja bym najpierw i na początek (jako punkt wyjsciowy do późniejszej lekkiej korekty) zaczął od dopasowania do siebie strony lewej uwzględniając lekkie opóźnienie tego głośnika który jest bliżej (dalszy na zero), a potem do tego wyniku dociągał stronę prawą uwzględniając różnice pomiędzy odległościami głośników prawego kanału względem siebie a następnie całość proporcjonalnie względem strony lewej. Cały czas należy zwracać uwagę nie tylko na pozycje ale również na ich skupienie, bo często róznice na tweeterze o 2-3cm mogą dosyć wyrażnie rozmazywać obraz pozornych źródeł dźwięku, pomimo że znajdują się one we właściwej pozycji i miejscu.
Po tym wszystkim oba kanały ciągniemy razem w stosunku do suba. I już masz na tydzień zabawy a potem "reset" i od początku. ;)
wystarczylo zajrzec do regulaminu pasca i wszystko jasne :)
brawo Essa bardzo przejrzyscie wytlumaczone troche na pewno nakreslilo to jak budowac scene
pawelkwiatek, jak wczesniej napisalem zajrzyj do regulaminu pasca tam jest opisane wszystko lacznie z obrazkami
pozdrawiam.

Po tym wszystkim oba kanały ciągniemy razem w stosunku do suba.
Padlo kiedys stwierdzenie (o ile pamietam ze strony akust!ka) ze nie powinno sie opozniac przodu w stosunku do suba.Jak to jest?

Po tym wszystkim oba kanały ciągniemy razem w stosunku do suba.
Padlo kiedys stwierdzenie (o ile pamietam ze strony akust!ka) ze nie powinno sie opozniac przodu w stosunku do suba.Jak to jest?
Odpowiem pytaniem na pytanie.
Jak w takim razie przyspieszyć przeważnie i tak już opóźniony w stosunku do przodu subwoofer, gdy regulacja fazy (nawet płynna) nie zawsze dobrze skutkuje, odległości nam "nie siadły" z powodu kubatury auta i rozkładu w niej głośników, których to rzeczy przeważnie nie jesteśmy już w stanie znacząco zmienić?
Essa ja wiem o co ci chodzi bo korekcja czasu na tym polega:) Po prostu pytam bo padly dwa rozne stwierdzenia...
Sledze ten temat, bardzo interesujacy i pouczajacy, dodam od siebie kilka groszy zeby zweryfikowac poglady.

1) Z ciekawosci bylem na stronie DLSa i nie ma tam wykresow charakterystyk. Ciezko wyrokowac jak ciac woofery, nie widzac odpowiedzi nie w osi. W teorii roznica powinna sie pojawiac ok 1200Hz a w praktyce dobre woofery spokojnie "nadają" bezkierunkowo az do powiedzmy 2-2,2kHz. Powielajac stereotypy R6A jest wooferem do 3way( niestety sluchalem tylko w takiej konf - swoja droga radzil sobie znakomicie) wiec moze byc krucho z off-axis. Tutaj bym upatrywal problemow chociaz wszystko zalezy od srodowiska w jakim woofer gra - czyli auta.
2) Fs raz dla T25 podaja 1400Hz raz 1500Hz, mysle sobie " no dobrze" ale Frequency response 1,5 - 20 kHz ciezko bedzie osiagnac bez kompensacji "piki" w imp itd. a o tym inst nie wspomina. Ad rem -> nie bylbym taki szybki Bill (lub The Bill jak kto woli) w tym obnizaniu czest grania tego tweetera bo sie moze ku-ku stac (dobrze mysle?)
3)Z tego co doczytalem to za lokalizacje pozornych zrodel dzwieku powyżej ok 2kHz odpowiada miedzyuszna roznica natezenia. Czyli w teorii mozna tak ustawic tweetery ze i bez korekcji sie obejdzie. Tyle teoria. Dzwieki skladaja sie z tonow prostych i harmonicznych wiec w praktyce (mojej, BARDZO SKROMNEJ i AMATORSKIEJ) jak ustawie wysokie wokale zenskie na srodku sceny to juz wystarczy ze Pani Piosenkarka zaspiewa troche nizej i "caly misterny plan w pizdu". Do tego dochodzą odbicia, echa itp wiec jak sie nie ma nerwow ze stali to mozna sobie w torbe strzelic. Hamerykanie radza zeby uzyc rozbudowanego korektora parametrycznego gdzie mozna takie niuanse sobie krecic i przykrecac aby trzymac scene w ryzach. Tak wiec Autorowi sugeruje pobawic sie pierw gainami i ustawieniem i ukierunkowaniem tweeterow a korekcje zostawic na koniec. Byc moze puszczenie woofera na 6dB troche pomoze - co prawda charakterystyka jest powyzej pewnego punktu mocno nieliniowa ale czasami to duzo pomaga systemowi - tak mialem w RXach.

Wszelkiego rodzaju opinie nt. glupot ktore wlasnie upublicznilem mile widziane, na czele z krytyką konstuktywną (tu definicja jezeli ktos ma z tym problem :) )

Pozdrawiam
Kamyk
Cytat: jak sie nie ma nerwow ze stali to mozna sobie w torbe strzelic

wtedy to dopiero nerwy będziesz miał umocnione - poczujesz wszystkimi zmysłami
Cytat: Hamerykanie radza zeby uzyc rozbudowanego korektora parametrycznego
i plan tez w pizdu ...problem w tym że podbijając fragmencik pasma zwiększamy poziom sygnału w tym miejscu ...trafimy utwór gdzie wokal będzie nam wędrował po skali w jedną czy drugą (na szczęscie na wszelkiej "dzisiejszej muzyce" to nam nie grozi )i nagle kilka nut zagra głośniej /ostrzej / drażniąco . nawet jeśli szerokość pasma ustawimy tylko na bardzo wąski peak - praktycznie szpilkę tego co nam brakuje to i tak jest to wychwytywalne .
ale to są moje wypociny z pracy studyjnej i estradowej
krytykowac niema co
Wracamy do tematu :)
Ze sceną lepiej u mnie jednak to dalej nie jest to co po pomiarach ;)
Z lewej strony mam dalej "pół-lewy" z prawej jest prawy. Udało się wyjechać poza auto, ale są do dosłownie centymerty. Nic - nie poddaje się :)
Essa i Akust!k - dziękuję za porady, sporo mi uświadomiły.
Korekcja nie jest lekiem na wszystko, a źle ustawiona jest gorsza od pasiv dużo... duzo sluchania, kombinowania, przestawiania, przerabiania... a później faktycznie - reset :)
i plan tez w pizdu...
i tu się nie zgodzę - mimo mniejszej wiedzy w tym temacie.
Wszystko jest względne... i zależy od użytych klocków do zestawu - p.eq. może pomóc i to całkiem dużo - jednak na ucho tego się nie ustawi....

ps. ile kosztuje apratura do pomiarów?

ps. ile kosztuje apratura do pomiarów?

http://www.loudspeakersho...owy-p-1651.html
... myslalem, ze to bardziej kwoty rzedu ~20 000,
moze kiedys :)
... myslalem, ze to bardziej kwoty rzedu ~20 000
Bywają i droższe, ale Clio jest moim zdaniem zupełnie wystarczające.
Cały czas należy zwracać uwagę nie tylko na pozycje ale również na ich skupienie, bo często róznice na tweeterze o 2-3cm mogą dosyć wyrażnie rozmazywać obraz pozornych źródeł dźwięku, pomimo że znajdują się one we właściwej pozycji i miejscu.
Po tym wszystkim oba kanały ciągniemy razem w stosunku do suba. I już masz na tydzień zabawy a potem "reset" i od początku. ;)

Essa, przeczytałem Twoje 2 posty i pomogło :)
Problem polegał na tym, że faktycznie chciałem mieć środek sceny na środku deski - efekt byl taki, ze z prawej szeroko, z lewej płasko.
Zmieniłem nieco ukierunkowanie lewego tweetera w pasivie (za rada Akust!ka). Później active i korekcja. Za pkt. wyjscia przyjąłem lewy tweeter - oddalony od słuchacza jakieś 65cm i w tym miejscu korekcja jest na "0". Dalej lewy woofer = odległość woofera minus odległość lewego tweetera itd.
Efekt zaskoczył mnie bardzo pozytywnie - z lewej zrobiło się szerzej (i to znacznie), prawa szeroka tak jak byla, srodek sceny jest już nie na środku deski a bardziej z prawej.
Niestety całość jest lekko zamazana... (to pewnie te niewielkie różnice 2-3cm).
Jeszcze będę miał troche zabawy, musze zrobić nowe panele i tweetery wykonczyć bo w obecnym ksztalcie nie moge juz na nie patrzec :) za to slucha sie ich bardzo przyjemnie :)
Cytat: Zmieniłem nieco ukierunkowanie lewego tweetera w pasivie (za rada Akust!ka).

Wy sie tak w te rady nie wpatrujcie jak w bożka bo sam zje....... swoje robocze auto -słupki do przeróbki
nie należy robić na zmęczeniu i po piwie
zwłaszcza jak się jest zmęczonym
nie należy robić na zmęczeniu i po piwie

robi sie przed piwem, a jak sie juz zmeczonym jest to idzie sie na piwo, tudziez inny trunek :)
ogolnie jak robota po malu sie pie****** to trzeba odpuscic a nie robic za wszelka cene bo pozniej i tak trzeba bedzie drugi raz
No i właśnie drugi raz dłubam ...cholerna struktura ciągnie się jak guma

Lekki offtop - wpadł znajomek ktorego instruowałem jak pracować z żywicą
Zbudował sobie subka z laminatu w boczek i subek nie wszedł !
Wykonał bazę w aucie- poprawnie ; następnie zdemontował i reszta w ciepełku ..
pomylił tylko biedaczek strony - zamiast laminować od środka dokładał kolejne warstwy z zewnatrz . 15 kg żywicy i 9kg maty poszło na:
"eksperyment naukowy" pt: prace ręczne a wyobraźnia przestrzenna - materializacja wewnętrznego niepokoju
Cytat: 15 kg żywicy i 9kg maty poszło
Co on robił skrzynkę do Magnata Agresora:-)
5 kg żywicy i 9kg maty poszło na:
"eksperyment naukowy" pt: prace ręczne a wyobraźnia przestrzenna - materializacja wewnętrznego niepokoju

oj :/ szkoda - tyle towaru. Ja powoli (bardzo powoli...) przymierzam się też do suba z żywicy
myśle tylko, żeby tam gdzie w miare równa powierzchnia jest dać kawałki mdfu i całość zażywicowac - wyjdzie mniej maty i żywicy a pewnie i sztywność większą uzyskam :]
jeśli chcesz łączyć żywicę poliestrową z mdf-em to koniecznie zedrzyj zewnetrzą sprasowaną
warstwę i pamiętaj by lekko rozcieńczyć acetonem (lepszy styren) max 5% i nie dawać w pierwszej warstwie zbyt wiele utwardzacza (inicjatora)
dobrym patentem jest wklejenie mdf-u pomiędzy warstwy laminatu (mokre na mokre)

Raadek- u mnie sub z laminatu kosztuje majątek i ma sciankę od 10 mm w górę mozna to nawet frezować i niekoniecznie jest odrazu do rozmiaru XXL - bynajmniej nie przy tak małej ilosci materiału
No i właśnie drugi raz dłubam ...cholerna struktura ciągnie się jak guma

Lekki offtop - wpadł znajomek ktorego instruowałem jak pracować z żywicą
Zbudował sobie subka z laminatu w boczek i subek nie wszedł !
Wykonał bazę w aucie- poprawnie ; następnie zdemontował i reszta w ciepełku ..
pomylił tylko biedaczek strony - zamiast laminować od środka dokładał kolejne warstwy z zewnatrz . 15 kg żywicy i 9kg maty poszło na:
"eksperyment naukowy" pt: prace ręczne a wyobraźnia przestrzenna - materializacja wewnętrznego niepokoju

Ta, skąd ja to znam...
Boczki robiłem już praktycznie 3 razy i nadal się zastanawiam jak ja mam to w morde zrobić...
Dzisiaj podszedłem już nawet ze szpachlą (czy jak to sie tam zwie) ale stwierdziłem że zrobie od nowa bo mi sie nie podoba.
Za każdym razem zmieniam koncepcje i za każdym razem coś mi nie wychodzi:)
Za każdym razem zmieniam koncepcje i za każdym razem coś mi nie wychodzi:)

No... posta też wyedytował:D
mam kolejny "kłopot"
zacząłem bawić się w kierunkowanie wooferów, w tej chwili są na dość długim dystansie (w najgłębszym miejscu 10cm), zacięte pod kątem... no i zrobiło się coś takiego że gdzieś bas zniknął... i nie wiem wlasciwie dlaczego...

wszystko jest szczelne i bardzo sztywne (skrecane, sklejane itp, dodatkowo uszczelnione tasma).
Czy mozliwe ze glosnik dlawi sie w tym dystansie? Przez cala dlugosc ma c.a. 145mm srednicy i magnes sie w nim chowa.
na wszelki sprawdź fazy..........
to nie żart - najlepsi sie mylą . zakrótki dystans by zrobić rezonator chyba że na wylocie jest zwężenie
na wszelki sprawdź fazy..........
to nie żart - najlepsi sie mylą . zakrótki dystans by zrobić rezonator chyba że na wylocie jest zwężenie

fazy nie mogłem pomylić - konektory mają różne rozmiary a kabelki zarobione już były dawno - poprostu jakby ubyło "ciśnienia". Wcześniej elegancko masowało plecki, teraz przestało...
na wylocie jest mała zwężka, tyko, że na krótkim dystansie to nie przeszkadzało (krótki - jakieś 3cm).
zapodaj w dystans miękki material tłumiący czasem to pomaga przy wąskim gardle
Akust!k, mogę wykonać w sumie dowolny dystans - nie stanowi to żadnego problemu, dlatego tez bawie sie w ukierunkowanie... tylko zastanawiam sie co jest nie tak :/
wąskie gardło w tym dystansie, źle ustawiony woofer czy co jeszcze.
sztywne jest, szczelne jest, + i - prawidłowo.
Żeby było jasne - bas jest, ale jest go mniej niz na krotkim dystansie

kombinuje z dlugim bo panel musze jakos fajnie wykonac :]
Zrobiłeś za długi "tunel". Basu nie będzie.
zrób dystans w stożku jeśli to możliwe - im dalej od głośnika tym szerzej --cd, jutro .....
ehhh :/ znowu drzwi rozbierac bede i tapicerke ciąć... mam troszke inny pomysl niz stozek, ale zobaczymy jak z wykonaniem :)
dolepić kubek hehe ...ale zamkłe panele nie w każdym aucie można wykonać czasem szyba za blisko i fotel też przy samych wrotach
a tutaj sytuacja odwrotna- powyżej 1,5kHz 10dB peak - jeśli uciąć ten głośnik przy 1khz to przy 2 kHz będzie nadal darł papę !! bo filtr nie ucina jak nóż a wprowadza jedynie tłumienie o ustalonej wartości w funkcji czestotliwosći . Tyle tylko że tutaj filtr tłumi a na głośniku efektywność rośnie ze wzrostem F aż do 2,5kHz dopiero potem rozpoczyna sie ostry spadek.

Czyli w takim głośniku:



wypadało by "wstrzelić" się w dołek przy 2.8kHz i zmasakrować późniejszy trzydecybelowy pik zboczem 18dB?
Pardon, jeśli głupio pytam - dopiero po przeczytaniu tego wątku zacząłem się wykresom przyglądać ;)
Podlacze sie pod pytanko:

Co wtedy zrobic z gorka na 1,5kHz przy aktywce? Para EQ i po sprawie??
Czy "maskowanie" w ten sposob to ksiazkowe i najlepsze rozwiazanie?
górke przy 1,5 kHz próbował bym uwalić tnac 1k/6dB ale to juz "dywagacja na temat "
korektor parametryczny nie jest lekiem na całe zło nawet jeśli jest super selektywny to nie spotkałem urządzenie które nie mieszało by w fazie obrabianego sygnału a ta ma znowu przelożenie (razem z poziomem sygnału ) na subiektywny odbiór pozycji instrumentu "w polu stereo"
Kiedyś w studio PR zaprzyjaźniony muzyk dał mi szkołę
poustawiał różne podbicia i tłumienia +-losowo ale oddalone znacznie od siebie tak by poszczególne filtry nie miały wpływu na siebie .zrobił to celem poprawy kilku zbyt ostrych instrumentów
na zmianę podawał mi sygnał ze źródła i po eq okazało się że korekcja grała "fajniej" dynamiczniej ale stereofonii nie było tam żadnej w porównaniu do oryginału ze zbyt krzykliwymi kilkoma instrumentami

strojenie i budowa zwrotnic to wybieranie pomiędzy gorszym i jeszcze gorszym

przypomniały mi sie z dawnych czasów monitorki na głosnikach visatona
5"woofer i 0,8" tweeter ... podział 0,8kHz/6dB z dołu i 5kHz/12dB od góry
nie miało prawa działać mówił każdy kto naczytał się ówczesnych gazet a jednak monitorki trafiły po kilku latach do produkcji
pic polegał właśnie na charakterystyce woofera w której efektywność przetwornika rosła gwałtownie od 0.7kHz do 6kHz o prawie równe 7dB
W moim aucie: woofery R6A i tweetery Helix RS801. Miałem problem z ostrą górką w okolicach 1kHz - +/- 6dB (prawdopodobnie z powodu aplikacji wooferów). Korektor parametryczny nie dawał rady, dopiero cięcia: 630Hz/12dB woofer i 1,2kHz/18dB tweeter pozwoliły na uzyskanie jako tako płaskiej charakterystyki. Też można by pomyśleć że to nie ma prawa grać, a jest całkiem nieźle.
tomile,
a te cięcia które podałeś to są z odczytu pomierzonej charakterystyki czy tak w procka masz wklepane? Z kontekstu wynika ze raczej są to ustawienia procka.
Sorki mody nie mogłem sie powstrzymać :mrgreen: jak przeczytałem temat ... łomem ;-) .

Poważnie, gdzie na terenie "pomorskiego" znajde kogoś kto dysponuje aparaturą pomiarową ?
mogą dosyć wyrażnie rozmazywać obraz pozornych źródeł dźwięku

Tak mi się skojarzyło - leżą na łóżku 3 koszule, pod jedną z nich jest dzwoniąca komórka.
Mam "wyczuć" na słuch, pod którą koszulą jest komóra - w 3 próbach na 4, nie trafiam za pierwszym razem.
A chłopaki tu na centymetry scenę mierzą - ostro :shock: :mrgreen:

akust!k - w głośniku, którego wykres podałem, jakby przyciąć na 6dB od 1kHz, to faktycznie, wygląda na to, że uzyskałoby się ładnie opadającą charakterystykę, zaczynając od ok 1.2~1.3 kHz.
Tyko, że wówczas, mając taki tweeter:



trzeba by go przyciąć koło 2kHz (?) chyba też na 6dB (?).
A czy gwizdek to wytrzyma?
Bo gdzieś kiedyś słyszałem, że ciąć tweetery na 2.8, no, max (min) 2.5 czy mniej, to już ryzyko (?)
Gdzies (na tym forum) zaslyszalem pewna "niepisana" i za pewne (jak wszystko w CA) nie do konca sztywna zasade, iz tweeter powinno sie ciac minimum 2xfs (czyli czestotliwosc rezonansawa) w przypadku zbocza 12dB/Okt.

EDIT:
Nie zawsze oczywiscie jest to najlepsze rozwiazanie.

Trenowalem np. ostatnio Vife XT i choc powinna "grac dosc nisko" ze wzgledu na dosc niski FS (i robi to) - nie da sie jednak jej sluchac - dopiero ciecie przynajmniej 2,8kHz/18dB lub 3,2/3,5-12dB daje przyjemne brzmienie.
To zapewne dzieki "harmonicznym", ale tutaj juz nie znam sie za bardzo wiec nie gadam wiecej glupot.
tomile,
a te cięcia które podałeś to są z odczytu pomierzonej charakterystyki czy tak w procka masz wklepane? Z kontekstu wynika ze raczej są to ustawienia procka.

Z ustawienia procka
Sorki mody nie mogłem sie powstrzymać :mrgreen: jak przeczytałem temat ... łomem ;-) .

Poważnie, gdzie na terenie "pomorskiego" znajde kogoś kto dysponuje aparaturą pomiarową ?

W Wejherowie, w Gdańsku, są ludzie... ;) www.akkus.com.pl, www.sonusoliva.pl
dziękuję ;)
grissley, to czy głosnik wytrzyma zależy już od samego głośniczka
jednego możesz ciąć przy 1khz innego dopiero przy 5 ....
zasada główna to uciąć powyżej częstotliwości rezonansowej im filtry są wyższego rzędu tym bliżej możemy ciąć

coobah, wcale nie gadasz głupot - takich głośników ( tu mówie o domówce) jest wiele -producent podaje ze można by puścić je no od 1,5kHz jednak to co słyszymy przy takiej aplikacji mocno odbiega od naszego wzorca dźwięku.
Pomiary i suche dane techniczne są często dość odległe od tego co nasze ucho uzna za poprawne
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Haary x draco