X
ďťż

Niskie cięcie tweeterów

Haary x draco
Witam.

Sprzęt: źródło Alpine CDA-9887R, wzmak 5-kanałowy Soundstream REF705s, kick DLS R6A, tweeter Helix RS801 Competition, sub.
Konfiguracja: pełna aktywka, zwrotnice cyfrowe w źródle.

Od "zawsze" miałem problem z górką w charakterystyce w okolicach 1kHz - wąska i wysoka (ok. 6dB - zmierzone podczas kalibracji Imprint oraz stwierdzone na słuch przy użyciu płyty testowej z tonami sinus.). Tę górkę miałem zniwelowaną na korektorze parametrycznym, ale i tak przy głośniejszym słuchaniu w niektórych momentach (wyższy żeński wokal, pewne dźwięki fortepianu, oklaski widowni) potrafiło ukłuć w uszy.

Wczoraj zrobiłem pewien eksperyment. Zachęcony opisem helixów, w którym pisali, że "przenosi bez zniekształceń nawet przy dużych mocach częstotliwości znacznie poniżej 1k" (rezonans 820Hz) przestawiłem zwrotnice tak, aby górka 1kHz wypadła pomiędzy zakresami kicków i tweeterów. Ustawiłem więc cięcia na 630Hz/12dB dla kicków i 1.2kHz/18dB dla wysokich. Objawiła się wtedy górka w okolicy 2.5kHz, ale już znacznie łagodniejsza i łatwiejsza do zbicia na parametryku. Efekt jak na moje niewprawne ucho jest zaskakująco dobry. Dźwięk stał się bardziej neutralny, zniknął efekt kłucia w uszy i scena lekko się podniosła (tweetery mam w trójkątach lusterek).

Mam jednak pewne wątpliwości i w związku z tym pytanie do bardziej doświadczonych forumowiczów. Producenci z reguły zalecają znacznie wyższe cięcia (zwrotnice fabryczne, parametry głośników). Czy tak niskie cięcia mogą mieć ujemny wpływ na pracę tweeterów? Wydaje mi się, że mocowo powinny wytrzymać, ale czy nie pojawia się jakaś degradacja dźwięku (za małe mam doświadczenie żeby to stwierdzić "nausznie")? Czy stosowaliście takie rozwiązania?


Będzie(offtop) że się czepiam ale zastanawiające że staje się regułą niepodawanie pełnych danych przez producentów .
Tutaj chodzi o topowy produkt a nie przetworniki za 50 zyla ..
Było by miło gdyby choć podano dopuszczalne minimalne częstotliwości cięcia przy filtracji 1,2 czy 3 rzędu albo co jest zabronione - np praca poniżej 1 kHz oraz filtracja 6dB/okt

Cytat: Wydaje mi się, że mocowo powinny wytrzymać

byle byś nie musiał czytać "reklamacja niezasadna uszkodzenie przez klienta "
bardzo łatwo zniszczyć przetwornik wysokotonowy podając sygnał bliski fr

a co rozumiesz przez pojęcie degradacja ? bo to płynne jeden uzna za degradacje właśnie zniknięcie tego kłucia i powie że teraz zestaw maskuje dany zakres kto inny będzie się doszukiwał zniekształceń na wysokich poziomach dźwięku .

im bardziej zbliżysz się do fr tym większe ryzyko że głośnik krzyknie na jednej nucie
Będzie(offtop) że się czepiam ale zastanawiające że staje się regułą niepodawanie pełnych danych przez producentów .
Tutaj chodzi o topowy produkt a nie przetworniki za 50 zyla ..
Było by miło gdyby choć podano dopuszczalne minimalne częstotliwości cięcia przy filtracji 1,2 czy 3 rzędu albo co jest zabronione - np praca poniżej 1 kHz oraz filtracja 6dB/okt

Zgadzam się w zupełności. Z danych producenta wiadomo jedynie, że pasmo to 820Hz - 25k, nawet nie wiadomo przy jakiej mocy.

Cytat: Wydaje mi się, że mocowo powinny wytrzymać

byle byś nie musiał czytać "reklamacja niezasadna uszkodzenie przez klienta "
bardzo łatwo zniszczyć przetwornik wysokotonowy podając sygnał bliski fr

Mam taką nadzieję. Teoretycznie nie ma zagrożenia: w zestawie RS6 pracują jako uzupełnienie zestawu o mocy 110W RMS. Przy cięciu 4kHz analiza rozkładu mocy w widmie szumu różowego (pesymistyczny przypadek) wskazuje, że na tweeter idzie przy pełnej mocy 22W RMS. W moim zestawie napędzanym wzmacniaczem 60W RMS przy cięciu 1.2kHz na tweeter idzie ca. 24W RMS na maksymalnej mocy. TEORETYCZNIE porównywalnie i mam nadzieję że teoria spotyka się z praktyką w tym wypadku :mrgreen: .

a co rozumiesz przez pojęcie degradacja ? bo to płynne jeden uzna za degradacje właśnie zniknięcie tego kłucia i powie że teraz zestaw maskuje dany zakres kto inny będzie się doszukiwał zniekształceń na wysokich poziomach dźwięku .

im bardziej zbliżysz się do fr tym większe ryzyko że głośnik krzyknie na jednej nucie

Miałem na myśli zniekształcenia nieliniowe (harmoniczne). Z nierównościami charakterystyki jako-tako sobie poradziłem, a przynajmniej tak mi się wydaje.
Zakładając że dostęp do pokrętła głośności masz tylko Ty i że będziesz słuchał z umiarem myślę że powinny dać radę. akust!k, pisze o częstotliwości rezonansowej[Fs ] weż tą rade pod uwagę
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Haary x draco

Drogi uzytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczac Ci coraz lepsze uslugi. By moc to robic prosimy, abys wyrazil zgode na dopasowanie tresci marketingowych do Twoich zachowan w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam czesciowo finansowac rozwoj swiadczonych uslug.

Pamietaj, ze dbamy o Twoja prywatnosc. Nie zwiekszamy zakresu naszych uprawnien bez Twojej zgody. Zadbamy rowniez o bezpieczenstwo Twoich danych. Wyrazona zgode mozesz cofnac w kazdej chwili.

 Tak, zgadzam sie na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerow w celu dopasowania tresci do moich potrzeb. Przeczytalem(am) Polityke prywatnosci. Rozumiem ja i akceptuje.

 Tak, zgadzam sie na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerow w celu personalizowania wyswietlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych tresci marketingowych. Przeczytalem(am) Polityke prywatnosci. Rozumiem ja i akceptuje.

Wyrazenie powyzszych zgod jest dobrowolne i mozesz je w dowolnym momencie wycofac poprzez opcje: "Twoje zgody", dostepnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usuniecie "cookies" w swojej przegladarce dla powyzej strony, z tym, ze wycofanie zgody nie bedzie mialo wplywu na zgodnosc z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.