ďťż

Jak to podłączyć? Dla początkujących.

Haary x draco
No dobra. To następny wątek typu "jak to zrobić".
Od jakiegoś czasu mam własny samochód. Tydzień temu dostałem na urodziny wzmacniacz 4 kanałowy, głośniki 16cm i subwoofer w skrzynce - chyba 12 cali, do tego jest jakas duża bateria nazywa się to kondensator. Do tego jakiś zestaw kabli. Jest tam gruby czerwony kabel (dosyć długi), krótszy czarny kabel (też gruby), kable chinch (RCA) z takimi fajnymi "fiutkami" na końcu i kable jakies ciensze - kolega mówi że to do głośników.

Samochód to ford fiesta.

Pytanie jak to wszystko podłączyć?
Wogóle to może jest jakaś stronka w necie albo coś z czego mogę się więcej dowiedzieć o car-audio? ;)

Bardzo proszę o pomoc bardziej doświadczonych forumowiczów.


Więc jeżeli się nie mylę to rzecz ma się następująco :
Ten długi, gruby czerwony kabel to kabel zasilający, ciągniesz go od akumulatora do wzmacniacza pamiętając podrodze o bezpieczniku najlepiej zaraz za akumulatorem. Ten czarny to kabel masowy podłączysz go pod masę gdzieś w bagażniku ( oczywiście jeżeli będzie tam miał swoje miejsce wzmak ), zaś kable RCA idą od radia do wzmaka.

Kabel zasilający pociągnij stroną lewą przez przegrodę silnika w progach pod plastikami, kable RCA stroną prawą bądź przy skrzyni biegów ( przy RCA powinien być kabel sterujący do wzmaka, nie zapomnij o podłączeniu go ).

Pozdro Kuba
A czy kabel masowy najzdrowiej nie byłoby podłączyć wprost na aku?
Pozdrawiam, Saint
Zgodzę się z tobą, lecz niestety u wielu producentów tańszych zestawów kabli, kabel masowy jest niewiele dłuższy niż moje przedramie :)


Kabel zasilający pociągnij stroną lewą przez przegrodę silnika w progach pod plastikami, kable RCA stroną prawą bądź przy skrzyni biegów ( przy RCA powinien być kabel sterujący do wzmaka, nie zapomnij o podłączeniu go ).

Kolega mi podpowiada że lepiej jest przeprowadzić kabel sterujący do wzmacniacza razem z kablem prądowym a nie razem z RCA ale nie wiem czy to prawda.

Faktycznie kabel czarny jest dużo krótszy od czerwonego. Czy lepiej dokupić czarnego kabla takiej samej dlugości jak czerwony i podłączyć bezpośrednio do akumulatora?
Cytat: Kolega mi podpowiada że lepiej jest przeprowadzić kabel sterujący do wzmacniacza razem z kablem prądowym a nie razem z RCA ale nie wiem czy to prawda.

Pewnie że to prawda - jak masz słabe chinche to ten kabel będzie powodował zakłucenia - np. gwizd w głośnikach który będzie sie nasilał przy zwiększaniu obrotów silnika. Kiedyś miałem taki przypadek i przeniesienie kabla remote pomogło. Pozatym z reguły ten kabelek jest średnicy igły - niewiem czy ma 0,5mm..... ja tam wolę być zapobiegawczy i za kilka zeta kupić zwykły kawałek przewodu instalacjnego o średnicy 1,5mm^2 lub 2,5mm^2 - przynajmniej da sie go solidnie przylutować do konektorów i jest spokuj bo te cieniasy to na dodatek potrafią sie poprostu zerwać.....

A tak odemnie jeszcze odnośnie instalacji - czy lewą stroną czy prawą puści się zasilania - wsio ryba. Jak np ktoś ma akku po prawej stronie to niebedzie go ciągnął lewą bo więcej kabla pujdzie..... a słuchy mnie doszły że miedż na świecie drożeje;) Ważne jest aby kale zasilające były maksymalnie odsunięte od sygnałowych, sygnałowe (szczególnie RCA ale głośnikowe wmiare mozliwości też) żeby starać się niekrzyżować wiązkami elektrycznymi samochodu i omijać układy elektryczne/elektroniczne które potencjalnie mogą "siac".

Co do masy - trzeba pamiętać żeby miejsce jej podłączenia w bagażniku było solidne - solidny kawał blachy najlepiej żeby była możliwość przekręcenia do niej konektroa z kablem jakąś solidną śrubą. I co ważne - w miejscu przykręcania masy zdzieramy lakier do gołej blachy, przykręcamy konetor z kablem a potem solidnie zabezpieczamy przed rdzą - inaczej w ekstremalnej sytuacji po miesiącu masy możemy już niemieć.
Dobrze jest też odżałować jeszcze z pół metra kabla i przy akku zrobić dodatkowe połaczenie masy do karoserii - czyli od klemy minusowej do jakiegoś solidnego kawałka blachy ;)
Ups, pomyliłem wątki..
Ja akurat nie mam, czy nie będę miał problemu z długościami kabla i montowaniem wzmacniacza w bagażniku, bo Aku mam wtedy w odległosci 20? 30cm? jakoś tak :) Dlatego zapominam że zazwyczaj takie problemy występują, soróweczka.
Pozdrawiam, Saint
Wow, dzięki chłopaki za odpowiedzi
Nigdy bym sobie z tym nie poradził sam ;D
Co do prowadzenia kabli moje zdanie jest takie. Nie jest okreslone czy np.kabel pradowy ma isc lewym czy prawym progiem. Wazne jest by szedl tym w ktorym puszczona jest oryginalna instalacja w danym samochodzie(prad do tylnych swiatla itp.). Drugim natomiast progiem RCA, a srodkiem glosnikowe. Hm... no tak mysle. Jezeli sie myle to prosze mnie poprawic.
To ja się podepne. U mnie w maluchu jak zrobie głośno to mi światła mrygają co to może być? Jak niebyło wżmaczniacza to tak nierobił . Poradźcie mi cos bo jestem zielony. Kolega mówił że mam zagrube kable i pradnica niedaje rady ładować..
Dla mnie to faktycznie wygląda na akumulator, a jaki gruby masz ten kabel prądowy ?
Tez miałem problem z maluchem, mianowicie zamontowałem głośniki w drzwi i szyba opuszczała sie na 10 cm. Po tej tragedi sprzedałem auto, ale dręczy mnie WHY tak sie stało.
PS
Proponuje zrobić FAQ, albo jakiś dział z podstawowymi pytaniami, które same z czasem sie narysują.
Kabel mam gruby jak palec ... czy to od tego?
no a powaznie to może warto pomyślec nad łopatologicznym wytłumaczeniem dlaczego on ten kabel ma być gruby ? Codziennie przychodza do mnie ludzie i chcą najcieńszy kabelek do głosników bo cienki ma mały opór . Dla wiekszosci wystarczy tłumaczenie -w jaką rurę wlejesz Pan wiecej wody -w grubą czy cienką i z której szybciej ta woda wyleci...FAQ czy cóś by sie przydało może w formie najpierw brudnopisu potem zebrac to składu i ładu
A przypadkiem kosz głośnika nie przeszkadzał opuszczać się szybie ?
Z mojej wiedzy wynika trochę inaczej nie zawsze kabel napięciowy musi być grubości kabla wysokiego napięcia, kable dopasowywuje się raczej do mocy całego sprzętu, a nie gruby znaczy dobry :P

A właśnie może ktoś dysponuje jakąś tabelą z której by wynikało jaki kabel do jakiej instalacji, tylko nie tą z elektrody która na starym forum została wyśmiana ?!
A właśnie może ktoś dysponuje jakąś tabelą z której by wynikało jaki kabel do jakiej instalacji, tylko nie tą z elektrody która na starym forum została wyśmiana ?!

Tak - dzisiaj postaram się zamieścić tabelkę z obszernym opisem co i jak - o ile czas pozwoli. Najpóźniej jutro.
1 Co z bezpiecznikiem ? dobieramy go do macy wzmacniacza czy jak to jest ?
2 Czy wszystkie końcówki najlepiej lutować ?
3 Czy jest sens ciągnąć kable np 2*2,5 gdy podłączam je do kostki iso w której i tak są cienkie żyłi i kable wychodzące z radia to też cieniutkie kabelki ?
Ad. 1 Wartość bezpiecznika dobiera się owszem do mocy wzmacniacza ale należy pamiętać, że zazwyczaj wzmacniacze mają swój bezpiecznik i to dodatkowe zabezpieczenie zabezpiecza kabel a nie sam wzmacniacz.
Wygląda to tak, że bezpiecznik koło akumulatora jest bezpiecznikiem zabezpieczającym kabel plusowy na całej jego długości. Jeżeli ten przewód ma średnicę np. 20 mm kw. to wartość bezpiecznika koło akumulatora nie może przekroczyć 95 A.
W rozecie koło wzmacniaczy nie zabezpieczasz jako tako samych pieców tylko kable, które odchodzą od rozety do wzmacniaczy i np. dla kabla o średnicy 10 mm kw. idącego od rozety do pieca maksymalna wartość zabezpieczenia to 60 A. Może być tak, że za rozetą masz dwa piece, które mają bezpieczniki wewnętrzne po 60 A i jeżeli dasz do nich kable 10 mm kw. zabezpieczone bezpiecznikiem 60 A i suma wyjdzie 120 A a pod maską masz tylko 95 A to nie jest to żaden problem i nie jest to sprzeczne z regulaminem.

Ad. 2 Uważam, że tak. Zagnieść, zalutować i zabezpieczyć osłoną gumową. Warunki panujące w samochodzie odbiegają od tych domowych. Poza tym - względy bezpieczeństwa przede wszystkim.

Ad. 3 Tak bo w tym momencie różnice robi odcinek kabla 2,5 mm który jest o wiele dłuższy niż ten wychodzący z radia.
apropo 3 nie wiem czy dobrze sie zrozumielismy.
Wiem ze powinienem zastosowac kable o wiekszym przekroju niz standardowe, ale czy ma to sens podłączając je do kostki Iso w ktorej sa zwykle kabelki czy tez warto przerobic kostke iso i sygnalowe kabelki w jakis sposób wlutować w miejsce starych cienki i tą samą operację zrobić na kabelkach od radia?
apropo 3 nie wiem czy dobrze sie zrozumielismy.
Wiem ze powinienem zastosowac kable o wiekszym przekroju niz standardowe, ale czy ma to sens podłączając je do kostki Iso w ktorej sa zwykle kabelki czy tez warto przerobic kostke iso i sygnalowe kabelki w jakis sposób wlutować w miejsce starych cienki i tą samą operację zrobić na kabelkach od radia?

Sygnałowe?? Wytłumacz mi proszę co chcesz podłączyć? Głośniki pod radio czy wzmacniacz pod radio?
FAQ polecam wszystkim :)
przednie glosniki chce zostawic tymczasowo na sygnalowych z radia , a subwoofer i tylnie na wzmacniaczu.
A masz wzmacniacz ? Masz wyjścia RCA z radia?
przednie glosniki chce zostawic tymczasowo na sygnalowych z radia , a subwoofer i tylnie na wzmacniaczu.
ja tak miałem do dzisiaj ale zrobiłem eksperyment i

-podłączyłem na próbe przednie pod wzmacniacz, a tylne i suba wyłączyłem całkiem. fajnie to zagrało.

-póżniej kumpel pożyczył mi 4 kanałowy wzmacniacz (bo ja mam 2 kanałowy) i podłączyłem też suba pod wzmacniacz. było jeszcze lepiej.

i tutaj zadam wam pytanie jak bedzie lepiej? jak podłącze jeszcze tył, to lepiej na wzmacniaczu czy z radia?
mam wyjscie rca z radia (2 kanały) a wzmacniacz jest 4 kanałowy i chce do niego podłączyć suba i 2 trzydrożne glosniczki, a przednie zostaną na kablach z radia i dlatego też pytam o straty powstające przy zastosowaniu orginalnej kostki.
Co do RCA czy mogę je rozdzielic 2 na 4 ( w radiu mam tylko 2)? i podać na wzmacniacz 4 kanały podłączyc go tak jak chcialem czyli sub + 2 trzydrożne ? (blaupunkt 4gta)
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Haary x draco