ďťż

Jak podłączyć wzmacniacz samochodowy do TIR-a???

Haary x draco
Witam wszystkich. Chodzi mi o to że chcę sobie w tirze (MAN TG) zamontować wzmacniacz blaupunkta GTA 2 Special MK II i tube. Problem w tym, że instalacja ma 24v i nie wiem jak się do tego zabrać(Jaki reduktor napięcia zastosować, czy starczy 16A). W archiwum nie znalazłem wyczerpującej odpowiedzi wiec proszę o rozwinięcie tematu. Może jest jakiś inny sposób żeby to podłączyć i jaka może być cena reduktora napięcia który mi polecicie. Dzięki!


podepnij zasilanie do jednego akuma będziesz miał 12v
pozdro
podepnij zasilanie do jednego akuma będziesz miał 12v
pozdro

oj nie wydaje mi się, ciężarówki mają 2 akusie w szeregu co daje 24V i z tego co wiem to alternatory są też na 24V, podpięcie pod jeden akuś nic nie da bo i tak w dowolnym miejscu instalacji zawsze będzie 24V.

Ale fakt, jest to ciekawe, widzialem na ME TIR'a w JBL i jakoś musieli to rozwiązać, napewno jakiś przetwornik się raczej nie nada bo musiałby być za duży.... za dużo A do przerobienia...
zadzwoń zapytaj http://www.centrumcarhifi.com.pl robili DAF`a można spotkać te autko na eliminacjach do MP


podepnij zasilanie do jednego akuma będziesz miał 12v
pozdro

oj nie wydaje mi się, ciężarówki mają 2 akusie w szeregu co daje 24V i z tego co wiem to alternatory są też na 24V, podpięcie pod jeden akuś nic nie da bo i tak w dowolnym miejscu instalacji zawsze będzie 24V.

Ehh g.... prawda ;) wpięcie się pod jeden akumulator da zawsze 12V, bo w szereg są łączone dwa akumulatory 12Voltowe. Ważne tylko aby wpiąć się pod ten akumulator który ma mase na budzie pojazdu, bo w innym wypadku, może coś spłonąć. To tyle odemnie ;)
podepnij zasilanie do jednego akuma będziesz miał 12v
pozdro

oj nie wydaje mi się, ciężarówki mają 2 akusie w szeregu co daje 24V i z tego co wiem to alternatory są też na 24V, podpięcie pod jeden akuś nic nie da bo i tak w dowolnym miejscu instalacji zawsze będzie 24V.

Ehh g.... prawda ;) wpięcie się pod jeden akumulator da zawsze 12V, bo w szereg są łączone dwa akumulatory 12Voltowe. Ważne tylko aby wpiąć się pod ten akumulator który ma mase na budzie pojazdu, bo w innym wypadku, może coś spłonąć. To tyle odemnie ;)

Tak ale w tym wypadku jeden akuś bedzie cały czas niedoładowywany i wkrótce bedzie po nim.
tbrek moj ojciec mial Tir-a wiec wiem ze można bez problemu podpinało sie CB albo Radio pod jeden akum bo w tych czasach nikt nie chcial wydawac kasy na przetwornice. Tak jak basston nie wiem do konca jak bedzie ze wzmacniaczem.
Pod CB i pod radio w ciągnikach siodłowych przecież fabrycznie jest wyprowadzone 12V w desce.
Pod CB i pod radio w ciągnikach siodłowych przecież fabrycznie jest wyprowadzone 12V w desce.
Jest 12v ale jak juz napisałem z reduktora napięcia(u mnie 6A) i to wystarcza ale pod wzmacniaczem ten reduktor na 100% padnie.
tbrek moj ojciec mial Tir-a wiec wiem ze można bez problemu podpinało sie CB albo Radio pod jeden akum bo w tych czasach nikt nie chcial wydawac kasy na przetwornice. Tak jak basston nie wiem do konca jak bedzie ze wzmacniaczem.

Zaraz, zaraz... a jak alternator jest 24V to jak ma być w instalacji 12V ? Nie jestem elektrykiem samochodowym, ale może mi to wytłumaczycie, od tak przy okazji.

Zaraz, zaraz... a jak alternator jest 24V to jak ma być w instalacji 12V ? Nie jestem elektrykiem samochodowym, ale może mi to wytłumaczycie, od tak przy okazji.

ojej prawo Ohma sie kłania :P
Na początku wyjaśnię szybciutko skąd te 12V, pomocny będzie rysunek, który w zasadzie wszytko wyjaśni. Jeśli włączymy się kabelkami między masę, a połączenie dwóch aku, to będziemy mieć dokładnie połowę napięcia z sieci auta, czyli około 12 V.



Temat podłączenia CA w TIR1ach był już poruszany tu na forum, z tego co pamiętam coś tam pisałem ja i chyba też Akust!k.
W zasadzie widzę dwa sensowne rozwiązania, bo nic innego na chwilę obecną do głowy mi nie przychodzi.
- przetwornica impulsowa, która obniży napięcie z 24 na 12 V
- dedykowany wzmacniacz do samochodów ciężarowych na 24 V, takie istnieją. W tamtym poście chyba nawet Akust!k podał symbole.

Jeżeli chodzi o wykorzystanie tego napięcia z pomiędzy akumulatorów, to nie jest dobre rozwiązanie. O ile nic się nie stanie złego jeśli podłączymy tam słabe radio CA, lub CB, to w wypadku wzmacniacza o dużej mocy akumulator oznaczony na rysunku jako Aku1 będzie notorycznie niedoładowany w stosunku do Aku2, prędzej czy później padnie. I zakłóci to bilans energetyczny w sieci zasilającej.
Normalnie uwielbiam czytać posty tego gościa! Bo nawet mi się wtedy styki załączają i (prawie)wszystko rozumiem;) Tylko coś się dawno nie odzywał.... :P Pozdrawiam. Aha mój koleś ma wzmak w tirze. Jutro podjadę do niego, zerknę jak ma to rozwiązane i napiszę.
Normalnie uwielbiam czytać posty tego gościa..........
Pisz mi tak dalej :-))))))

Wpisałem w google hasełko "wzmacniacz 24V" i wyskoczyło trochę rozwiązań, głównie do autokarów, ale trochę tego jest. Zrobiłem też szybką symulację kosztów przetwornicy 24/12.

basston, jeśli masz pod ręką jakiegoś kumpla, który jest w stanie zbudować taką przetwornicę i zrobi to za przysłowiową flaszkę, w dodatku wykorzysta klamoty jakie walają mu się po warsztacie, to zmieścisz się w stówce, razem z tą flaszką ;-)))).
Witam. Przed chwilą byłem u kolesia co wozi wzmak w tirze. Ale to nic nadzwyczajnego. Ma tam taki zestaw blaupunkta na 24V. Kupił za nicałe 4tys:/. Ale wcześniej woził przetwornice i wzmaki robione przez elektroników na zamówienie. Tylko że niestety taki piecyk robiony na zamówienie troche kosztuje tak więc najlepszym rozwiązaniem będzie chyba przetwornica 24V -> 12V.
Właśnie te Blaupunkty znalazłem na jednej ze stron, to jest sprzęt robiony do autokarów. Trochę słaby, tam podają moc wzmacniacza 50+50 Wat, no i ta cena za zestaw 4tys.
Z tą cenką robionych sprzętów trochę się nie zgodzę. Przetwornica z 24V wychodzi taniej niż z 12 V ( mniej mosfetów na wejściu), a sama końcówka ta sama. Tylko komu by się chciało to zmajstrować. Ja ze swoim wzmacniaczem stoję w polu ;/
Na początku wyjaśnię szybciutko skąd te 12V, pomocny będzie rysunek, który w zasadzie wszytko wyjaśni. Jeśli włączymy się kabelkami między masę, a połączenie dwóch aku, to będziemy mieć dokładnie połowę napięcia z sieci auta, czyli około 12 V.

Obrazek

Temat podłączenia CA w TIR1ach był już poruszany tu na forum, z tego co pamiętam coś tam pisałem ja i chyba też Akust!k.
W zasadzie widzę dwa sensowne rozwiązania, bo nic innego na chwilę obecną do głowy mi nie przychodzi.
- przetwornica impulsowa, która obniży napięcie z 24 na 12 V
- dedykowany wzmacniacz do samochodów ciężarowych na 24 V, takie istnieją. W tamtym poście chyba nawet Akust!k podał symbole.

Jeżeli chodzi o wykorzystanie tego napięcia z pomiędzy akumulatorów, to nie jest dobre rozwiązanie. O ile nic się nie stanie złego jeśli podłączymy tam słabe radio CA, lub CB, to w wypadku wzmacniacza o dużej mocy akumulator oznaczony na rysunku jako Aku1 będzie notorycznie niedoładowany w stosunku do Aku2, prędzej czy później padnie. I zakłóci to bilans energetyczny w sieci zasilającej.

dpkładnie się z Tobą zgadzam. Problem w tym, że te wzmacniacze na 24v są bardzo drogie. A jeśli chodzi o tą przetwornice to właśnie pytałem już wcześniej ilu amperowa powinna ona być? jak narazie widzę, że było by to najtańsze rozwiązanie więc najbardziej mi ono odpowiada. Dzięki wszystkim za propozycje rozwiązań gdyż muszę zaznaczyć, że jest to jedyne forum (spośród kilku na których się logowałem) na którym padły jakiekolwiek propozycje.
Witam przerabialem juz tak instalacje w mercedesie ATEGO wystarczy pociagnac zasilanie od jednego akumulatora tylko trzeba wstawic zaraz przy aku jakis dobry bezpiecznik ja robilem taka istalacje w celu podlaczenia gniazdka zapalniczki samochodowej bo mialem tylko 24V i do instalacji GPS firmy garmin wszystko dziala jak ta lala a przewod zrobilem z przedluzaczy takich z castoramy pomaranczowych :))) wszystko sparawdzane miernikami dziala w 100%
.......do instalacji GPS firmy garmin ......... przewod zrobilem z przedluzaczy takich z castoramy pomaranczowych

Jak wspomniałem wcześniej takie prowizoryczne rozwiązanie sprawdzi się w wypadku odbiorników o niewielkim poborze prądu ( radioodtwarzacz, CB czy też GPS) ale tutaj chodzi o konkretny wzmacniacz, więc ciągnięcie prądu w ten sposób raczej odpada, no i nie te kable.

A jeśli chodzi o tą przetwornice to właśnie pytałem już wcześniej ilu amperowa powinna ona być?

Luknąłem sobie na dane tego wzmacniacz który masz (Blaupunkt GTA 2 Special MK II). W mostku oddaje moc RMS ok. 180 W.
Wzmacniacz pracuje w klasie AB, więc sprawność końcówek wynosi ok. 60-65 %, do tego sprawność samej przetwornicy na poziomie ok. 90 %. Jak się to wszystko zsumuje to wychodzi, że przy pełnym obciążeniu wzmacniacz pobiera ze źródła prądu ok 300W. W takim wypadku, przy zasilaniu wzmacniacza ze źródła o napięciu 12V ( wyjście z przetwornicy) będzie on pobierał 25,5 A, Jeżeli przetwornica będzie dostarczała napięcia wyższego (13,5-14 V) to prąd będzie ciut mniejszy. Ok. 21-22 A. Powinieneś przyjąć pewien zapas dostarczanej mocy do wzmacniacza. Myślę, że przetwornica, która dostarczy 30 A będzie gittttt.
.......do instalacji GPS firmy garmin ......... przewod zrobilem z przedluzaczy takich z castoramy pomaranczowych

Jak wspomniałem wcześniej takie prowizoryczne rozwiązanie sprawdzi się w wypadku odbiorników o niewielkim poborze prądu ( radioodtwarzacz, CB czy też GPS) ale tutaj chodzi o konkretny wzmacniacz, więc ciągnięcie prądu w ten sposób raczej odpada, no i nie te kable.

A jeśli chodzi o tą przetwornice to właśnie pytałem już wcześniej ilu amperowa powinna ona być?

Luknąłem sobie na dane tego wzmacniacz który masz (Blaupunkt GTA 2 Special MK II). W mostku oddaje moc RMS ok. 180 W.
Wzmacniacz pracuje w klasie AB, więc sprawność końcówek wynosi ok. 60-65 %, do tego sprawność samej przetwornicy na poziomie ok. 90 %. Jak się to wszystko zsumuje to wychodzi, że przy pełnym obciążeniu wzmacniacz pobiera ze źródła prądu ok 300W. W takim wypadku, przy zasilaniu wzmacniacza ze źródła o napięciu 12V ( wyjście z przetwornicy) będzie on pobierał 25,5 A, Jeżeli przetwornica będzie dostarczała napięcia wyższego (13,5-14 V) to prąd będzie ciut mniejszy. Ok. 21-22 A. Powinieneś przyjąć pewien zapas dostarczanej mocy do wzmacniacza. Myślę, że przetwornica, która dostarczy 30 A będzie gittttt.

Tak ak przypuszczałem. Dzieki Ci serdeczne. Jeszcze znalazłem jedno rozwiązanie np. subwoofer aktywny. Domyślam się, że pobiera na pewno mniej mocy i może wtedy słabsza przetwornica dała by rade. Wiem, że to już nie to samo co osobny zmach ale jaką zaproponowałbyś przetwornice pod 30cm bochmann Apache(bez śmiechów bo do tira może wystarczy) lub pioneer tswx205A(miałem dawno temu taką i grała przyzwoicie)?
k...... znowu milion słow nie na temat ?

1- wzmacniacz : - jedyny słuszny DLS http://dls.se/en/car/prod.html?produkt=en_101

dziwnym trafem ja tego kloca kupuję w berlinie bo polsce uważaja że nikomu na nic toto....

2- przetwa impulsowa do zatosowań HF , mobile radio itp o pomijalnych zakłóceniach .
celowo pisze impulsowa bo to jest w handlu to 99%reduktory napiecia zbudowane naszeregowym stabilizatorze - zbyt wielkie straty cieplne jak dla takich zastosowań.....

oba przypadki sprawdzone w praktyce - jak zaiteresowany wolny termin na dziś to po 20marca..... zero reklamacji zero kłopotów ......... klianci płacą raz i zapomianją o temacie .

a gen - tel-many o pieniendzach nie gadają.....
Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Haary x draco